zaterdag 11 april 2015

Crowdfunding komt er aan

Het moge duidelijk zijn dat Badminton Nederland een uitdaging heeft als het gaat om de financiën. Niet dat we op de rand van de afgrond staan, het tegenovergestelde is zelfs een feit, want Badminton Nederland heeft zijn financiën keurig op orde, maar door het verlies van de inkomsten van NOC*NSF doordat we geen focusbond zijn richting RIO2016, hebben we een forse aderlating te verwerken gekregen. Bewonderenswaardig is het dus te noemen dat het is gelukt om de financiën onder controle te houden. Complimenten.

Het gaat dan natuurlijk wel ten koste van de kwaliteit. We zien in de voetballerij dat verenigingen van het ene op het andere moment in enorm zwaar weer komen omdat ze onverantwoorde keuzes maken en speculeren op successen. En dat terwijl er maar slechts één kampioen kan worden en er minimaal één rechtstreeks degradeert. Dat willen we niet met onze sport, en ja, je mag badminton niet met de voetballerij vergelijken maar wij als gepassioneerde liefhebbers, willen soms ook graag stappen zetten en dan moet je dus je gezonde verstand gebruiken.

We kunnen ons zelf dus gelukkiger maken door meer geld  uit de markt te halen van commerciële partijen. Tja, ook weer een lastige opdracht, want er is geen netwerk opgebouwd met zakelijke relaties de afgelopen jaren en dus moeten we pionieren. En ja, er is wel iets, dat is klein maar kan wel als basis dienen want die initiatieven die er zijn, hoe klein dan ook, zijn wel gebaseerd op interesse in de badmintonsport, al dan niet omdat men het die betreffende persoon of organisatie gewoon gunt.

Er moet dus geld gegenereerd gaan worden zonder enig groot netwerk. Ik heb al eens meer geschreven over een mogelijke samenwerking met SponsorVisie en afgelopen dinsdag heb ik daarover zitten sparren met Hendrik Boosman op het bondsbureau in Nieuwegein. We hebben na zitten denken over hoe we wat gaan proberen in te zetten en we zijn uitgekomen op crowdfunding. Met crowdfunding kun je projecten proberen te financieren middels het ophalen van kleine bedragen. Dat kan door particulieren en bedrijven bijgedragen worden. Vele kleine bedragen maken ook een groot bedrag. En op deze manier kun je mensen projectmatig betrekken bij de badmintonsport en als we dan ons werk goed doen, kan dat mogelijk uitgroeien tot potentiële sponsoren voor badmintonnend Nederland.

Ik spreek niet expliciet over Badminton Nederland omdat we als bond ook een verbindende rol willen hebben. Oftewel, we willen via Badminton Nederland graag iedereen de mogelijkheid bieden om projecten te financieren middels crowdfunding. Dus projecten van Badminton Nederland, maar ook de mogelijkheid bieden aan de Nationale Selectie en aan de verenigingen van Badminton Nederland. Het is allemaal nog erg prematuur, want we moeten eerst één en ander concretiseren in samenspraak met SponsorVisie en daar is reeds een afspraak voor gepland. Het zijn dus onze plannen zoals we dat idealistisch zien en daar gaan we voor. Wordt dus vervolgt.

flevobiebshop.nl
Ik heb deze week ook zitten sparren met Clemens Wortel. Dat doe ik wel vaker want dan kan ik even klankborden over wat ik zoal tegenkom en mijn ideeën toetsen. Eén van de onderwerpen was de jeugd- en trainersopleiding in ons kikkerlandje. Al doe ik ons land met de kreet kikkerlandje echt tekort want als ik zie waar we met ons land in de sportwereld breed toe in staat zijn, dan ben ik daar enorm trots op. Er zijn landen bij die vele malen groter zijn en veel meer inwoners hebben, maar bij lange na niet bereiken wat wij met Nederlandse sporters wel bereiken. Terug naar de jeugd- en trainersopleiding. Gebleken is dat we met ons land met de jeugd momenteel totaal niet mee kunnen op mondiaal niveau. Dat is zorgwekkend en er zijn diverse mensen binnen de badmintonwereld die daar ook hun mening over hebben gegeven. Ik heb geen verstand van badminton technische zaken en ga daar dan ook geen uitspraken over doen. Wel is het marketingtechnisch erg van belang dat we wel meedoen op mondiaal niveau op alle leeftijdsniveaus. Er zijn landen in onze directe omgeving die wel successen boeken en dus de toekomst geborgd hebben. Helaas is dat bij ons nog niet het geval.

We kunnen er lang en breed bij stil staan, maar hier hebben we nog het nodige te winnen en dus wil ik me hier nader in verdiepen. En dus heb ik hier ook met Clemens over zitten sparren. Badminton Nederland onderschrijft een fors aantal van de kritiekpunten echter zijn we ook gebonden aan financiële middelen die beperkt zijn. In overleg met NOC*NSF worden diverse mogelijkheden besproken en laten we hopen dat we weer een focusbond worden voor de Olympische Spelen van 2020 in Tokio. Neemt niet weg dat we continu in gesprek zijn met NOC*NSF over de beleidsplannen die we voor ogen hebben.  En ja, er moet nog wat veranderen, en daar heb ik nog te weinig een beeld van waar het verkeerd gaat. Vandaar dat ik dus in gesprek ga en ben met mensen die daar wel verstand van hebben. Anders kan ik geen beeld vormen en dus ook niet de juiste vragen stellen.

Marketingtechnisch moet er een jeugd- en trainersopleiding staan die van zich doet spreken. Dat er resultaten gehaald worden waar we trots op zijn zodat we de PR-machine zijn werk kunnen laten doen. Dat we aandacht krijgen die wij vinden dat we moeten krijgen. Ik kan het maar niet genoeg benadrukken dat je aandacht moet verdienen, en als je die verdiend hebt is deze van enorme grote waarde. We kun dat nu wel opeisen, maar dan worden we zo neergesabeld omdat er geen resultaten zijn. Overigens staat dat los van de super prestaties die geleverd worden door Selena Piek en Eefje Muskens. Ze zijn de wereldranglijst binnen geklommen en staan nu op plaats nummer 9. Dat is super en daar mogen de dames heel erg trots op zijn.

bwfbadminton.org
Kortom, we hebben nog enorm veel werk te verzetten. Ik hoop dan ook van harte dat diegene die ik geraadpleegd heb om mij wat zicht te verschaffen, mij daar ook mee willen helpen. Dat ik het beeld kan vormen wat nodig is om de juiste vragen te stellen zodat de juiste stappen genomen worden. Maar geef me de tijd, want die zullen we nodig hebben om de juiste mensen op het juiste spoor te krijgen met draagvlak binnen alle gelederen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *